Segling igen

Även denna söndag var det segling som gällde. Några nya för oss, Joe nyzeeländare och Guido tysk. Först ska alla båtar riggas och kollas både här o där innan dom kommer i vattnet, om dom ens hamnar där. 2 båtar hade batterikrångel så dom stod på land hela tiden.

Amerikanen Chuck är eldsjälen, har hållit på med modellbyggen och segling många år. Det är han som får rätta till det som krånglar, för det gör det alltid. Ibland hinner han knappt segla själv. Den här gången skulle det ut bojar som grabbarna kunde segla runt. Självklart var det Chuck som fixade ut dom på vattnet, paddlade ut med sin simring.

Sen var det segling i några timmar tills polisen kom och undrade vad det var för nått i vattnet. Det behövdes tydligen ett tillstånd för bojerna, som ingen visste om. Poliserna plockade upp bojerna ur vattnet och levererade dom in till oss på sjökanten, det var snällt. Fast jag tror det gick fortare för polisen att få bort störningsmomentet på deras arbetspass om dom gjorde det själva, än om vi skulle fixat det.

- 10 grader

Sen vi kom hit har det varit mellan 30-40 grader varje dag, nattetid några grader svalare. I vårt sovrum var det 26 grader en natt nu i veckan, A/C ändå inställd på 18 grader, så ingen av oss kunde somna förrän framåt morgonen. Lättare nästa natt, ställde fläkten på A/C på fullt och fick då ner temperaturen till 23. Fortfarande ganska varmt, men tydligen är det högsta kapacitet på A/C. Vi saknar att sova med öppet fönster som i Sverige. Var ute och hämtade tvätt en kväll när det var mörkt, med mig in fick jag tvätten och en cikada. Först visste vi inte vad det var, för den flög direkt in i taklampan och surrade runt. Lät som en helikopter när den flög runt inne i lampan. Vi fick ta fram stegen och kolla vad det var. Efter en stund kom den fram 3-4 cm lång, smack så var den död.

Var en runda på Silk Street och inskaffade lite sjalar och scarfar till Lisa i går, det tar 1 timme med buss dit. Precis när jag kom hem vid 3 tiden mörknade det på himlen och blev riktigt svart, det blev kraftiga stormvindar, åska och regn i duschkapacitet. Riktigt häftigt. Gick ut på balkongen för att kolla och då blåste ett par kalsonger förbi. Det gick inte va kvar ute, om jag inte ville ha en dusch, ja med. Tydligen är det en släng av tyfonen Nuri som härjar i Hong Kong. Idag kändes det riktigt kallt ute, till skillnad mot igår. Termometern visade 25 grader, en skillnad på 10 grader mot igår. Regnade riktigt mycket idag, bra med sandaler då, lika lätt för vattnet att rinna ut som in.

West Lake sailing yacht club

Värmen i helgen var runt 40 grader. Det är att välja på att va ute eller sitta inne. Sista valet är inget bra val, för rätt var det är, är sommaren över och då har du knappt varit ute på 3 månader. Det är lika för alla, svetten dryper. Men vad gör det om man kan tillbringa en dag vid West Lake i skuggan, en stilla bris kom ibland vid sjökanten. Eugenie´ och Ad frågade oss om vi ville med och segla i söndags - Självklart, sa vi. Männen som jobbar kan behöva lite avkoppling så många har köpt sig en båt. Inte så ansträngande i värmen att segla den från land med fjärrkontrollen.

Först på plats var vi, segel skulle riggas och lite annat att dona med innan båten kunde sjösättas. Vi pratade om att det inte är tillåtet att bada i sjön, tror ingen vill det heller, när det kom en bamsegeting flygande och surrade runt oss alla. Ad hade den i ansiktet, så han viftade till och solglasögonen flög i väg i en perfekt båge rätt i sjön. Precis vid bryggkanten. Inga vanliga solglasögon, utan glasögon som solglasögon. Han hoppade i vattnet och efter en stund började det flyta upp saker från hans fickor, då kom han på vad mer som fanns där. Mobil, plånbok, bilnycklar m.m. Efter en halvtimme gav han upp och kvar ligger solglasögonen på botten.  Finns ett kinesiskt uttryck som används mycket härborta  som man fått lära sig att ofta eller alltid tänka på detta sätt   Mei wenti = inga problem

mei wenti

Nu kom dom andra med sina båtar och det blev sjösättning och segling i många timmar.  Lunchen beställde vi direkt från grytorna i köket, peka lite här o där, enda sättet att kommunicera på. Jerry har alltid pratat om råttor som han sett i Kina på en massa olika ställen där dom definitivt inte ska vara. Nu fick vi andra nöjet att också se att det är sant. Rätt var det var började det prassla precis bakom ryggen på oss, vi vänder oss om och 1 meter från oss sitter en råtta inuti en plastpåse och slickar rent den. Varken råttan eller vi blir speciellt rädda. När jag var på toan, som är som en campingplatstoa från 70-talet. Väldigt luftig uppe vid taket och golvet, skillnaden här är att dom flesta båsen har hål i golvet toa. Ibland finns ett bås med sittoa som vi är vana vid, i detta fallet handikapptoa. Studerar klinkern på golvet och tänker att det var ovanlig struktur här, tills jag upptäcker att jag har sällskap av en groda. Lite senare på eftermiddagen överaskade Guido oss med picknick och champagne från hotellet han jobbar på. Det var en händelserik dag och Ads mobil överlevde inte badet.

Det är olika nationaliteter på gubbsen som seglar.  Frankrike, Nederländerna, Italien, USA och det blir nog snart en svensk också.

Lokal marknad i nästa kvarter

Veckan innan jag åkte hem i juni fick vi veta att det finns en lokal marknad med frukt, grönsaker, ägg, fisk, kött och fågel i nästa kvarter. Allt så färskt och levande det kan va. Fast köttet var slaktat, inga levande grisar och kor. Men kaninerna skuttade faktiskt runt. Inte synligt från den stora gatan där jag gått många gånger utan på en bakgata. Så idag blev det ett besök där. Det var jättefina och fräscha frukt och grönsaker, äggen fanns i många olika stl och några inlagda sorter (vad man nu gör med dom inlagda, ingen aning), fiskarna simmade runt i akvarium, kycklingarna och hönsen spatserade omkring i sina burar. Bara att välja vilken man vill ha så nackas och plockas den, färskare än så här går det inte få, om vi inte har egna på balkongen. Fast jag tror jag fortsätter köpa frysta kycklingfiléer från frysdisken.

Sommarsemestern över

Sommarstilte på bloggen har det varit några veckor. Vi har tillbringat sommaren i Sverige och där har det regnat en hel del, i alla fall där vi var. Det har varit jobb och semester för oss båda. Jerry hade 1 månads semester (spelade så mycket golf han bara kunde) och jag jobbade lika mycket. Var fantastiskt roligt att va tillbaka en runda på Mariagården, inte riktigt van vid det intensiva arbetstempot längre, så jag pustade lite över att det kändes i rygg och ben....
Jerrys kommentar: - Måste va jobbigt att ha 11 mån semester och jobba 1 ..... Är nu tillbaka bakom grytorna på spisen och drar min lilla shoppingvagn fram o tillbaka till supermarket 10 min från oss i den minst 30 gradiga värmen.