Här ska alla fotas

Framför zickzack bron i Yuyuan garden ska alla fotas, även Sebbe. Men vi skippade bron som finns till vänster coh fick istället med JinMao Tower och SWFC till höger

YuYuan garden

En upplevelse som gillas, eller absolut inte gillas. YuYuan garden, turistfälla, trångt, fullt med folk överallt, krimskrams, här kan köpas allt du behöver och inte behöver. Jag gillar detta stället. Sebbe och jag tog oss dit en dag. Vädret var toppen solen sken, 25 grader. Här tillbringade vi en eftermiddag i labyrinterna.
Sebbes kommentar om YuYuan garden efteråt
_-Faktiskt intressant

Som ni ser på kassen Sebbe håller, hittade vi en del.

Den typiskt kinesiska turistgruppen. Alla har lika kepsar

Grattis

Idag grattar vi mamma Barbro som fyller jämt. Födelsedagen firas på hemlig ort.

En liten väderleksrapport kan vi bjuda på också:
Igår var det 25 grader varmt, solen sken och det var underbart. Perfekt sandalväder
Idag glömde solen visa sig och termometern orkade inte över 20 grader

Sheshan National Forest Park

Sebbe och jag följde med Swedeladies som hade en utflykt till utkanten av Shanghai, där ligger
Sheshan National Forest Park. Först var det meningen att vi skulle ta tunnelbana och sen taxi sista biten, totalt ca
40 min resa. Nu blev det inte så många så det räckte med 3 bilar. Samlingspunkten var hos dom som hade bilar, där mötte vi alla upp. Glada i hågen placerade vi oss i bilarna och sen startade resan som skulle ta knappt 1 timme. Efter 1 timme hade vi precis kommit ur stan, för det var kö, kö och ännu mera kö.......så när väl avfarten från motorvägen dök upp 1 halvtimme senare, sa vi alla
 -Nu är vi snart framme.
Trodde vi, ja.
Inte gick det köra av där, för där hade en lastbil vält av sin last, så avfarten var spärrad. Så det blev ytterligare dryga halvtimmen innan vi kom fram. Då var vi alla jättehungriga, så vi startade med fikat direkt.

Efter fikat hade Ingrid högläsning om vad som finns i parken. Man kan gå Golgata upp till den katolska kyrkan som ligger på toppen. Vi gick den ner och mötte då en grupp på ca 40 kineser som var på väg upp till kyrkan. Dom mässade hela vägen. På toppen finns även ett observatorium.

En pagod i parken

Drakdans

Gangfeng Wang

Medans Sebbe hade sovmorgon första dagen här, var jag på en otroligt intressant och givande vandring med en berömd fotograf, Gangfeng Wang. www.gangofone.com.cn . Han är en infödd Shanghaibo som har fotograferat människor, byggnader och mycket annat i Shanghai i 25 år. Eftersom Shanghai är en stad i ständig förvandling, är hans fotodokumentation otroligt viktig för Kina och omvärlden idag. Mycket har försvunnit och mer blir det. Han guidade oss runt i hans barndomskvarter bland gränderna i dom brittiska kvarteren. . Husen kallas Lilong, li=grannskap  long=gränd. Husen som har 3 våningar ligger i centrum på den mest attraktiva marken för annan bebyggelse. Just dom här husen är kulturskyddade, så dom kommer att bevaras. Husen byggdes på 1920 talet av engelsmännen

En av gränderna, med höga hus i bakgrunden.
Framsidan är alltid mot söder, sol och värme. Baksidan mot norr, för att undvika den kalla nordanvinden

Ett av dom gamla brittiska husen. Huset ska rivas och här ska bli tunnelbanestation för linje 12

Hustak

Så här kan det se ut ovanifrån, ett virrvarr av gränder

foto: Gangfeng Wang

Kök

I ett av husen vi var inne i, bodde det 11 familjer. Varje familj hade ett stort rum. Kök fanns, men inte något som vi kallar kök. Matlagningsplats är mer rätta ordet.

På denna våning bodde 3 familjer. Trappuppgången är mitt i huset och öppen ända upp till taket. När man kom uppför trappen låg köket där framför dom öppna fönstren. Varje familj har sin egen gasolspis och förvaringsskåp, tvätten hängde över trappan

Mittemot köket

Peace for ever

Det finns 4000 gränder i Shanghai. Ovanför den här står det Peace for ever " Fred för alltid".
Tecknen är från första världskriget

Vattenkranar och elmätare

Rinnande vatten inomhus är inte en självklarhet för alla. En del får köpa vattnet i kvarterskranen, en del har kranen i huset. Fast alla familjer har kranen på samma ställe. Vattenkranarna är på rad, låsta, så ingen tar vatten från den andre.

Likadant med elmätarna, alla på samma ställe

Nummerupplysning

Alla telefonnumren är stämplade på väggen

Väderleksrapport

Mån-tis denna veckan var inte så varma, då behövdes det en långärmad tröja med. Men med Sebbe kom värmen tillbaka, så nu är det återigen 25 grader varmt. Tshirtsväder

Lunchen idag blev tapas, på vårt favoritställe. Vi var och hämtade smycken jag beställt och sen blev det några nya DVD filmer med.

Sonen har anlänt

Sebastian kom igår em, trött efter många timmars resande. Fullpackade väskor med grejer till oss. Önskelistan vi skickade var inhandlad. Själv reste han med mycket lätt packning till sig själv, så idag blev det en runda till copymarket.

Men innan dess var det dags för registrering hos polisen. Måste göras när man bor hemma hos nån. På vägen dit blev det middag på IKEA , det skulle också kopieras pass och hyreskontrakt som skulle med till polisen. När registreringen var klar, tog  vi tunnelbanan in till Peoples Square och gick till copymarket för att handla hos vår favorit Annie. Billigare än Ullared, som hon säger. Hos henne är det prutat och klart, det är såååå skönt att slippa det ibland. Nu var inte Annie där, så jag fick tala om vad vi brukar betala. Inga problem, Mei wenti.
Innan detta sista stoppet hade packningen varit lätt,  1 burk jordgubbssylt på IKEA till ostkakan, läkerol, 1 påse snören som inte jag har sett innan och bröd. Men nu var det desto mer, så det blev taxi hem i rusningstrafiken. Då är det så många bilar som ska trängas på vägarna, bättre att kalla det snigeltrafik.

Grattis

Många grattiskramar Christian från oss här borta.

Sidenrock

Detalj från siden rocken. Draken är en av dom mest avbildade figurerna i Kina

China silk museum

På vägen hem från pappertillverkiningen passerade vi Hangzhou. Där gjorde vi ett besök på Kinas största silkes museum.

Otroligt skicklig silkes väverska. Ett riktigt pillarbete. Men hon behövde hjälp att sköta en del av varptrådarna i den här 6 m långa vävstolen.

Här sitter den andra uppe på toppen och drog i varptrådarna för hand

Papperstillverkning

Efter en sen lördagnatt, var det upp tidigt söndag. Jag följde med 2 andra i kviltgruppen till en by utanför Hangzhou där dom tillverkar papper av bambufiber, gör bläcktryck och tillverkar böcker av pappret som tillverkas. Efter 3 timmar i bilen var vi äntligen framme. Det fanns inga andra besökare under tiden vi var där, så vi fick en jättebra guidning.

Vår guide visar bläcktryck, som vi själv fick prova på senare

I biblioteket tittade vi på dom handbundna böckerna som alla var tillverkade där.
 Joan, guiden, bokförsäljerskan och Hanni

Flerfärgstryck ur en av böckerna.

Fotboll

Äntligen var det dags för Sverige-Danmark matchen. Som vi alla vet nu förlorade Sverige. Inget VM för oss.

Lördagskvällen började med en drink på en restaurang som heter Nova. Där träffade vi några till svenskar Lena, Esa, Jenny och Mikael. Efter en hel del tjötande flyttade vi över till en indiskt restaurang mittemot, som vi alla har varit på innan med mycket god mat. Där blev det ännu mer tjötande och ätande. Killarna som skulle kolla på fotbollen hade en dryg väntan, matchen började 2 på natten. I väntan på att klockan skulle gå, blev det kaffe och whisky hos Lena och Esa.

Herrlaget gick till sportbaren och kollade på fotbollen, damlaget gick hem o la sig.

Folkrepubliken Kina 60 år

Idag, 1 oktober är det Kinas nationaldag. Speciellt i år firas det extra mycket, republiken fyller 60 år. I Beijing är det parader, flyguppvisningar och allt annat möjligt. Det har övats i flera veckor inför detta jättearrangemang, dag som natt. Väderbomberna har också preparerats, om det nu skulle va risk för regn. Här kommer det att vara fyrverkeri på många platser

Dom flesta har ledigt 1 vecka i samband med detta och många beger sig "hem" via buss, tåg och flyg. Det kommer va ca 1,2 miljoner människor som kommer resa via Shanghais 2 järnvägsstationer under den här tiden. Det är säkert halva Kina som är ute och reser

Mahjongspel

Anita(oxå Mahjongspelare) och jag var ute en dag för att handla Mahjongspel. Hon har precis flyttat hit, så det mesta är nytt för henne. Vi hade också planerat blindmassage, hur man fixar tunnelbanan, lunch på ett mysigt ställe och avsluta med att köpa oss varsitt Mahjongspel. Efter mycket prutande, blev det varsitt spel

Lådan till Mahjonspelet är i trä och vackert dekorerad med drake och fågel Fenix. Rött och guld, eller svart och guld är karakteristiskt för Kina. Väger 5 kg, så det är inget som släpas runt

Insidan är klädd med papper med kinesiska tecken.