Malin och Viktors åsikt om kinaresan

Vi har nu varit hos Anneli och Jerry i 2 veckor, och det har varit superkul. Resan var mycket bättre än vad vi trodde.
Det var en fantastisk upplevelse att få se Förbjudna staden, Kinesiska muren,Olympia stadion, Himmelens tempel, Sommar palatset, himmelska fridens torg. Men när vi var uppe i SWFC (kapsylöpparen i Shanghai) så gick vi på den översta våningen där det glasgolv det var läskigt att titta ner men speciellt läskigt var det att gå på det. Men det klarade vi.
Copymarket var en upplevelse, det var verkligen inte så som vi trodde att det skulle se ut. Vi trodde att det var som en affär i Sverige fast större och billigare. Men där hade vi fel, det var raka motsatsen (fast det va ju billigt). Annie och Jenny jobbade på en av alla copymarket i Shanghai. De kunde båda svenska och engelska så det var inget problem att förstå vad dom sa. Men vi blev extra faschinerade av Jenny för hon kunde jättemycket svenska, allt som hon kunde hade hon bara lärt sig av de svenska turisterna. Pappa lärde henna att det inte hette titta på speglen utan titta i speglen. När vi kom tillbaka efter en stund så frågade pappa vad det hette och hon sa rätt, det var rätt kul. Men hennes visitkort det va häftigt.
Det blev mycket handlande på Copymarket, så resväskorna är välfyllda. Egentligen gillar jag (malin) inte kina mat men det är inte samma sorts kina mat i Sverige som i Kina. Kinas är mycket godare.
Men det var ett plus i kanten när vi träffade Statsministern. Detta har varit en super resa som vi gärna gör om !

Shanghai

Vi tog morgontåget tillsammans med Annette, Nadja och Calle. Tunnelbana till Kinas högsta byggnad, SWFC, som ligger granne med Jin Mao Tower. Vi började högst upp, 100 våningen, med glas i golvet. Utsikten var fantastisk, lite mulet, ingen klarblå himmel som i Beijing, men ok.

På väg upp i rulltrappan

Vi kunde titta ner på Jin Mao Tower. Väl nere igen blev det en snabblunch på Subway, och då började det regna. Så det blev tunnelbana tillbaka till Peoples Square och ett besök på copymarket.

Här är en av våra favorittjejer Jenny på copymarket. Hon växlar språk efter kundernas nationalitet. Så det blir svenska med oss.

Här tackade vi för trevligt sällskap och lämnade Annette, Nadja och Calle. Vi fortsatte vidare till Pearl City, pärlor, pärlor och mer pärlor. Så nu är resväskorna fulla till dig Lisa.

Tennis

Här har spelats tennis under veckorna med varierande vinnare och förlorare

Lingyin Temple

Idag tittade vi på dom sista kulturella stenarna. Lingyin Temple, en massa buddhastatyer uthuggna i berget. Ligger 20 min från oss. Maria hängde med oss dit

Teppanyaki

Vi blev bjudna på middag en kväll av Ulla och L-U. Tack för det, det var otroligt gott. Enligt Viktor var det det bästa hitills. Japansk mat, kocken steker maten framför oss och vi bara äter. Det blev pilgrimsmussla, räkor, fisk, biff, sushi m.m.

Vi avslutade med flamberade bananer och glass

Ännu en kulturell dag

Sista dagen var det Sommarpalatset och Himmelens Tempel på schemat. Även detta magnifikt. Fast idag var det en buffelunch på schemat, till skillnad mot igår var den här maten inte god. Vi avslutade med att besöka Pearl City och en annan copymarket innan vi med välfyllda väskor blev körda till stationen för nattåget tillbaka till Shanghai, biljetterna till Hangzhou var  slut på morgonen samma dag dom släpptes.

Här är vi så nära himmelen vi kan komma i Himmelens Tempel. Högsta punkten i Beijing.

Singapore Sling

På vägen tillbaka till Beijing, så vi denna magnifika fruktskål, i en by som odlade frukt. Majsen låg på tork utmed vägkanten

Efter muren åkte vi till Olympiska stadion. Fågelboet och Vattenkuben var kul att se.

Vi hittade Raffles Hotell i Beijing, och vad måste man smaka då -Jo,Singapore Sling. Så på kvällen efter middagen gick vi dit. Gatan var avstängd utanför och säkerhetskontroll för att komma in på hotellet. Det var så klart här politikerna bodde. Vi blev stoppade i foajen för det skulle passera nån, när han kom så var det bara Fredrik. Ni vet, Reinfeldt. -Tjena, Fredrik, sa vi, och han hejade tillbaka.

Great Wall

Det var 1,5 timmes resa till den delen av muren vi besökte, Mutianyu. Linbana upp och rodel ner. Även här var det mycket sten. Kan änvändas många adjektiv för att beskriva detta underverk.  Fantastiskt, mäktigt, imponerande, långt, kuperat, blåsigt, varmt och kallt.

Girlpower

Efter rodelturen ner åt vi en fantastiskt god kinesisk lunch, alla berömde maten

Beijing 07.22

På vägen till Beijing tappade vi 10 grader. Här var det blåsigt och mycket kallare än vi var vana vid. Efter en natt där en del sov bra och andra mindre bra, enligt Jerry var han vagn utanför rälsen några gånger, var vi framme i Beijing och möttes av vår guide och blev körda till hotellet.  Perfekt läge 10 min promenad från Förbjudna staden. Första dagen klarade vi oss själv. En uppfräschning och sen gick vi dit. Självklart fantastiskt. Många byggnader, målningar och mycket sten.

Ett besök på Himmelska fridens torg hade vi tänkt, men det var stängt, för det var ett politiskt möte i stan, Asien-Europa diskuterade.

Eftersom det var så många gubbar som sprang runt här, så ville vi ha koll på våra.

I väntan på 18.27

Onsdagen var en väntan till kvällen, vi startade med frissan. En upplevelse utöver det vanliga. Hårtvätt, massage, klippning och föning.

Efter detta äventyr spelade Viktor och Thomas tennis och vi tjejer gick och handlade till vår efterlängtade resa. Det blev en svensk matsäck, äggmackor, ost och salami. Sen tog vi taxi till stationen för nu var det dags för nattåget till Beijing.

På stationen

Silk Street, marknad för små saker, kinesmat och indiskt

Ännu en varm dag och turistgata. Buss till Silk Street, där vi köpte sjalar till kylan i Sverige, vi har fått information att det är kallt där nu. Mittemot ligger en marknad med allt mellan himmel och jord. Här hittar man det som inte finns nån annan stans. Vill man ha en egen skyltdocka, är man på rätt ställe. Lunchen blev på en liten kinesisk restaurang, vi provade 5 olika rätter, alla provsmakade. Sen gick vi vidare till Hangzhous stora shoppinggata, där Malin och Viktor ekiperade sig. På kvällen blev det indisk mat tillsammans med Sang och Maria.

Hefang Street

Full rulle varje dag, ingen vila. Varmt idag också, 27 grader. Igår när vi var på polisstationen för registrering av Bengtssons på vår adress, glömde jag hyreskontraktet där. Så vi fick ta oss dit först innan vi tog bussen till Hangzhous turistgata, Hefang Street. Små låga hus, mycket turistkrafs, som på alla andra ställen i världen, men också en massa andra turister. Alla vill ta kort på den skrattande Buddhan, även vi. När Malin och Viktor ställde sig där, ville alla bli fotade tillsammans med blondinerna. Det blev lunch på KFC, Kentucky Fried Chicken. Kyckling i olika varianter. Sen blev det massage, blind massage. Dom som utför massagen är synskadade.

Svettigt

Efter en god natts sömn för alla, vaknade vi till ännu en dag med 27 grader och sol. Idag var det motion :)) på schemat, vi gick upp till Baucho Pagoda. Som ligger på ett litet berg mellan oss och West Lake. Uppåt, uppåt och uppåt i 30 min. Svettigt, svettigt och mer svettigt. Väl uppe gick vi på åsen fram till pagoden. En fantastisk utsikt över stan och sjön.

Vi gick ner mot sjön och tog en fullpackad buss hem. Ståplats. Alla luktade svett, men det var inget mot den mannen som klämde sig in mellan Thomas och mig. Han höll mer eller mindre armen om Thomas och jag hade hans armhåla i min näsa.

Blev en sen middag till Formula 1. Grabbarna begav sig ned till tennisbanorna för match. Viktor spöade dom gamle. Revanch i morgon

Bengtssons har anlänt

Äntligen, dom var efterlängtade. Lika mycket dom som allt som dom hade med sig. Det var en rejäl beställning vi hade önskat från dom, kaviar, ost, bröd, lösgodis....fattar ni hur gott det är med det, tror Sverige är unikt. Men det bästa förutom dom själva, var ändå överraskningen....JULMUST.......som kommer avnjutas med andakt innan dom åker, då blir det fest.

Vi startade från Hangzhou 6.30 så vi skulle hinna till Shanghai i tid. Vi kom samtidigt som dom landade. Det var ett varmt välkomnande, 27 grader och sol. Det blev en snabb sightsing genom Shanghai. Först ett snabbt stopp på copymarket i stan, några nya tröjor. Vidare till andra änden av stan, Hongqiao, där åt vi lunch med Björn och Mikael som också kommit till dit samma morgon. Också från Anderstorp, ibland är världen liten. Vi hann med ett snabbt besök på Pearl City, grabbarna för sig och tjejerna för sig. Vi tog oss till andra våning för pärlköp och beställning.

Tapas restaurang, det var svettigt i solen, tyckte vi på den sidan

Fam Bengtssons var nu mycket trötta, det var 34 timmar sen dom lämnade Anderstorp. Vi packade in oss i vanen, jag mitt bak och dom andra hade fönsterplats. Jag hade Thomas och Gunilla på varsin sida. Först pratade jag med båda eller rättare sagt, båda svarade. Sen turades dom om med att svara och slumra till Hangzhou. Efter uppackning och uppfräschning blev det en promenad till Subway, kvällsmat bestående av baguetter med olika fyllning. Viktors var bäst, tyckte han. Jag håller med, rostad kyckling är bäst. Hem och God Natt

Indian sommar

Idag har det varit underbart väder igen. Solen skiner och 24 grader. Lite skillnad mot Lovisas snö i USA och rusket i Sverige. Här blommar Osmanthus för fullt, buskar och träd som luktar underbart

Osmanthus utanför vårt hus

Gick en runda vid West Lake

West Lake och centrum

Här blommade det för fullt

Symöte

I fredags tog vi morgontåget till Shanghai, Jerry skulle på leverantörsbesök och jag skulle äntligen ta mig till Fabric Market (tygmarknad och skräddare). Bytte tunnelbana på stationen som IKEA ligger vid, det var mycket frestande att handla lite mat ( pepparkakor, ost) och godis( Dajm, Ahlgrens bilar, Mmmm Marabou) i deras mataffär. Men vi får leverans från Sverige på lördag, så gottetarmen får vänta till dess. Hade fått en vägbeskrivning av Jenny till tygmarknaden, med den var det hur lätt som helst att hitta. Tog mig en rejäl koll på alla 3 våningarna. Fanns otroligt mycket, beställde inget. Det är inte så smidigt om man inte bor i Shanghai, blir det inte bra första gången, så måste man komma tillbaka, kanske flera gånger. Hade bestämt träff med Jenny på eftermiddagen. Jag skulle hänga med henne på pärlgruppen, kan jämföras med symöte, men dom gör smycken och pratar, eller dom flesta pratade bara. Det var 10 tjejer i blandad ålder, alla boende i Shanghai.  En kul eftermiddag med mycket prat. Vi fick veta att det finns 2 affärer som säljer quilttyger bla japanska tyger. Det fanns även kurs att gå på, men då är allt handsömnad. Kursen innehöll ett visst antal projekt och man fick hålla på tills allt var klart. Kanske flera år....

Åkte sedan vidare till Pearl City, där jag köper mina smycken. Jerry hade sitt sista möte där i närheten. Hit går ingen Metro, så vi tog en taxi tillbaka till stationen. Insåg efter en stund att vi nog inte kommer att hinna med tåget 20.10. Kom fram 5 minuter innan, så det var kört. Upp till biljettkassorna för att köpa nya biljetter hem. Inga problem, lämna in dom gamla, fick nya till ett tåg 3 h senare och pengarna tillbaka eftersom dom här var billigare. Bra va, kanske nått för SJ att ta efter. Pengarna tog vi till mat och sen blev det Metron till den andra järnvägsstationen på andra sidan stan.  Morrontåget var snabbt, men detta kan man kalla snigeltåget, tar dubbel så lång tid 2,5 h. Kan förstå att det var nästan gratis att åka. Det var knökfullt överallt, folk stod upp o sov, inte så rent, rättuppstående ryggar och sitsen lutade lite neråt, så det var inte så bekvämt. Fast vi hade lokala nyheter att läsa och korsord löste vi. VN, Västboandan och nån mer. Tack, Jenny för det bidraget. När vi löste korsordet, funderade jag på om det finns i Kina. Här är ju ett tecken ett helt ord. Men hem kom vi i alla fall, även om klockan hann bli 2 på natten.

BAMBOO-LINED PATH AT YUNQI

en otroligt vacker vandring över ett berg, genom bambuskog, teplantager och vyer som man knappt tror är sant. Jonas och Jayne undrade om vi skulle med en lördag och vi var inte nödbedda. Det började med 45 min uppför stentrappor innan det planade ut. På mig slog det lock för öronen. Vi såg alla ut som kokta kräftor i ansiktet, svetten rann och pratandet tunnades ut till nästan inget, för ingen orkade. Väl uppe på toppen möts vi av en fantastisk utsikt på båda sidor. Sluttningarna på sidorna är riktigt branta, så det gäller att va försiktigt. Ingen vill ta sig ner den snabba vägen.

På ett ställe såg vi denna plattan, är det en kalibreringspunkt för GPS eller? Spännande

Teodlingar

En del av vägen vi vandrade, på slutet gick det neråt och vi kom ned till en teby efter 2,5 tim.

Adventsstämning

Här har det firats nationaldag, lite smällare men inte alls som vid kinesiska nyåret. Då det var fullt ös dygnet runt i 2 veckor. Vår innegård på området var smyckat med belysning i buskar o träd. Blåa och röda slingor i träden och blandat kulörta i buskarna. Kändes som advent och lite julstämning från fönstrena i vår lägenhet, men gick man ut så var allt fel. Alldeles för varmt, 20 grader på kvällen.  Här heter det att det är höst, fastän solen skiner och termometern visar idag kl. 11.00 23 grader. Det känns konstigt, för på nått sätt är hjärnan inställd på oktoberväder Sverige. Känns konstigt att kunna gå i kjol o sandaler utan att frysa. Fast jag har inte det, jag tycker det är för kallt. Är väl egentligen bättre att skriva att man kan gå i kjol o sandaler istället om man vill.

Internet

Pratade med Jenny igår, som har ett havererat internet hos sig. Efter en stund i telefon bröts samtalet, dålig mottagning. Så inte ens det funkade för henne, eller var det hos mig???. Varken hon eller jag var några internet männinskor innan vi flyttade till denna delen av världen. Klart man kollade mail och annat nån gång i veckan, men mycket mer var det inte. Här är internet den viktigaste kommunikationen eller livlinan med omvärlden, posten kommer här, all info letas här, skype m.m.

Car Free Day

har det varit här. Inga bilar var tillåtna att köra i innerstan mellan 07-19. Vilken känsla, tystnaden av det. Knappt inga bilar i våra kvarter. Veckan innan var bilar med jämn slutsiffra tillåtna att köra på jämna datum och bilar med udda på udda datum. Det har funnits bilfridag här sen 2000. Här i Hangzhou ökar privatbilarna med några tusen i veckan, det är otroliga köer i rusningstrafiken. Det går lika snabbt att cykla som att åka bil.

Kinas Nationaldag

var det 1 oktober. I samband med den är dom flesta lediga en vecka från jobbet. Jerry jobbade hemifrån eftersom alla dom andra på Mattssons hade ledigt. Jerry satt framför datorn och jag framför symaskinen. Det blev några nya projekt av jultygsrester i mini crazyblock och även nått UFO (Un Finished Project) avslutades.
Inspirationen har legat på sparlåga sen vi kom hit. Det har inte precis varit nått syväder, 25-30 grader. Men från ena dan till den andra sjönk temperaturen till 20-25, kändes faktiskt kyligt. Nu har det varit under 20 grader, 5 nätter i rad. Då är det höst här