Bastuvärme

Skulle ut i går och fixa lite som behövdes. Typiskt att det regnar, men oftast är det en skur och sen är det över för den stunden. Ok, väntar lite och så slutar det. Ut med cykeln och möts av en fuktig vägg utanför ytterdörren. Ångbastu kändes det som, 25 grader. Men det spelar ingen roll om jag tar bussen, cykeln eller taxi det är lika varmt och fuktigt överallt. Taxina kör med den klassiska a/c varianten här, alla rutorna nere. Vet aldrig vilken frissa det blir innan man är framme. När jag kommit en bit öppnar sig himlen igen, vet inte vilket som var värst, svetten som rann eller regnet. Men det var en skur som snabbt gick över.

Måndagmorron igen

Vad är bättre än att inleda veckan med ett gott skratt. Den som inte drar på smilbanden spontant till den här bilden, börja öva nu. Det är aldrig försent.

Ny design

Rebecca har tyckt att vi kunde ha lite roligare design, inte den vanliga förvalda som finns. Men till det behövs kunskap och intresse och av den varan är det lite fattigt. Tur nån kan och är intresserad, så här är vår nya bloggsida design o ide Rebecca.

14.28

14.28 I måndags var det 3 min tystnad, exakt 1 vecka efter jordbävningen. Det var starten på 3 dagars landssorg för jordbävningsoffren. Trafikljusen stod på orange, trafiken stannade, människor stod stilla allt stannade till under denna tid.  Det som var annorlunda var att det ljöd en stark siren och all trafik tutade under tiden, hörde sen att det var "för att begråta dom döda" . Vi får inte in några kanaler på tvn så allt vi vet om katastrofen läser vi via Internet, Shanghai Daily och genom andra vi pratar med.

Grattis

på födelsedagen Marielle. Många stora kramar från oss.

Här skiner solen o det är 25 grader. Har idag träffat en svensk veteran i Kina. Carina som bott i Shanghai med sin familj i 5 år. Vi gjorde som kvinnor brukar göra...stan och självklart pratade...pratade....o pratade lite till

Jordskalv

har det varit idag. Jag var hemma och kände inget. Jerry tittade på sin dataskärm och den darrade lite. Han trodde först det berodde på sina glasögon som är snea och vinda sen USA resan. Dom tappades på nån flygplats och var vältrampade när dom upphittades. Är det någon som hittar en näsplutt kanske den passar, för här fattas det en

Vi kom hem inatt vid 2 tiden efter en helg i Hong Kong. Hong Kong var trångt, mycket trafik, folk överallt, precis som jag hade förväntat mig av en storstad. Men det var också många gröna berg runtomkring och helt fantastiskt. Vi slapp släpa runt på resväskorna under dagen för dom gick att checka in på en tunnelbanestation i stan. Otroligt smidigt.

På planet hem satt vi bredvid en amerikanare som också bodde i Hangzhou. Han hade studerat i Lund och ett av hans minnen var det typiskt svenska , här letade han i minnet efter det svenska ordet och det var FIKA

Värmebölja

Här har det varit värmebölja sista veckan, ca 28 grader och ljumma kvällar o nätter. Sebbe öppnade fönstret för att som han trodde få in lite kall luft, men det var varmare ute än inne. Det blev a/c i stället. I Shanghai har det varit värmerekord för årstiden.

Sista veckan bjöd som sagt på strålande väder, nästan för varmt i storstan. Det gällde att ta det lugnt så att vi orkade med hela dagarna . Vi var hos Eugenie och fikade, sen blev det bussen in till stan och på vägen till den kinesiska restaurangen som vi skulle äta lunch på gick vi igenom en skomarknad som vi skulle tillbaka till senare. 3 kvinnor bland 100 skoaffärer behöver tid ;) efter lunchen blev det ett besök på Silk Street, en gata med affärer som säljer silkesprodukter. Jag gillar skyltdockorna här, dom måste va från 50 talet

Stärkta med kaffe och glass gjorde vi kvinnor ett återbesök på skomarknaden, vi lyckades pruta till oss några par till ett vettigt pris. Sebbe och Jan-Åke tog istället en promenad till Grand Canal och vilade benen en stund.

Även här är 1 maj helgdag och Jerry var ledig. Det var över 25 grader, så vi gick en runda till botaniska trädgården som ligger ca 20 min från vår lgh. Där var det skugga bland träden och vi matade karpar som fanns i en damm. Dom var riktigt stora, feta och glupska, simmade runt med öppna munnar och bara väntade på att maten skulle hamna i gapet.

På vägen ut hamnade vi mitt i en bröllopsby med vigsellokal och en runda med olika stationer som brudparen gick igenom. Vi såg nog 10 brudpar