Gangfeng Wang

Medans Sebbe hade sovmorgon första dagen här, var jag på en otroligt intressant och givande vandring med en berömd fotograf, Gangfeng Wang. www.gangofone.com.cn . Han är en infödd Shanghaibo som har fotograferat människor, byggnader och mycket annat i Shanghai i 25 år. Eftersom Shanghai är en stad i ständig förvandling, är hans fotodokumentation otroligt viktig för Kina och omvärlden idag. Mycket har försvunnit och mer blir det. Han guidade oss runt i hans barndomskvarter bland gränderna i dom brittiska kvarteren. . Husen kallas Lilong, li=grannskap  long=gränd. Husen som har 3 våningar ligger i centrum på den mest attraktiva marken för annan bebyggelse. Just dom här husen är kulturskyddade, så dom kommer att bevaras. Husen byggdes på 1920 talet av engelsmännen



Gangfeng Wang




 En av gränderna, med höga hus i bakgrunden.
Framsidan är alltid mot söder, sol och värme. Baksidan mot norr, för att undvika den kalla nordanvinden



Ett av dom gamla brittiska husen. Huset ska rivas och här ska bli tunnelbanestation för linje 12

 

Kommentarer
Postat av: Jenny i Shanghai

Tycker bestämt jag känner igen det höga huset i bakgrunden, det är där jag sitter nu! Jag är så avis att jag inte var med på turen! Hoppas den kommer igen.

2009-10-28 @ 10:22:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0