Symöte

I fredags tog vi morgontåget till Shanghai, Jerry skulle på leverantörsbesök och jag skulle äntligen ta mig till Fabric Market (tygmarknad och skräddare). Bytte tunnelbana på stationen som IKEA ligger vid, det var mycket frestande att handla lite mat ( pepparkakor, ost) och godis( Dajm, Ahlgrens bilar, Mmmm Marabou) i deras mataffär. Men vi får leverans från Sverige på lördag, så gottetarmen får vänta till dess. Hade fått en vägbeskrivning av Jenny till tygmarknaden, med den var det hur lätt som helst att hitta. Tog mig en rejäl koll på alla 3 våningarna. Fanns otroligt mycket, beställde inget. Det är inte så smidigt om man inte bor i Shanghai, blir det inte bra första gången, så måste man komma tillbaka, kanske flera gånger. Hade bestämt träff med Jenny på eftermiddagen. Jag skulle hänga med henne på pärlgruppen, kan jämföras med symöte, men dom gör smycken och pratar, eller dom flesta pratade bara. Det var 10 tjejer i blandad ålder, alla boende i Shanghai.  En kul eftermiddag med mycket prat. Vi fick veta att det finns 2 affärer som säljer quilttyger bla japanska tyger. Det fanns även kurs att gå på, men då är allt handsömnad. Kursen innehöll ett visst antal projekt och man fick hålla på tills allt var klart. Kanske flera år....

Åkte sedan vidare till Pearl City, där jag köper mina smycken. Jerry hade sitt sista möte där i närheten. Hit går ingen Metro, så vi tog en taxi tillbaka till stationen. Insåg efter en stund att vi nog inte kommer att hinna med tåget 20.10. Kom fram 5 minuter innan, så det var kört. Upp till biljettkassorna för att köpa nya biljetter hem. Inga problem, lämna in dom gamla, fick nya till ett tåg 3 h senare och pengarna tillbaka eftersom dom här var billigare. Bra va, kanske nått för SJ att ta efter. Pengarna tog vi till mat och sen blev det Metron till den andra järnvägsstationen på andra sidan stan.  Morrontåget var snabbt, men detta kan man kalla snigeltåget, tar dubbel så lång tid 2,5 h. Kan förstå att det var nästan gratis att åka. Det var knökfullt överallt, folk stod upp o sov, inte så rent, rättuppstående ryggar och sitsen lutade lite neråt, så det var inte så bekvämt. Fast vi hade lokala nyheter att läsa och korsord löste vi. VN, Västboandan och nån mer. Tack, Jenny för det bidraget. När vi löste korsordet, funderade jag på om det finns i Kina. Här är ju ett tecken ett helt ord. Men hem kom vi i alla fall, även om klockan hann bli 2 på natten.

Kommentarer
Postat av: Jenny i Shanghai

Det var kul att ta med dig till pärlgruppen, visst har vi kul där! Men att sy förhand är inget för oss inte, men kan man köpa ty där så vore det ju toppen. Få ta en dag och titta in det.

2008-10-20 @ 06:57:01
Postat av: Astrid

Du beskriver väl noga var affären med japanska quilttyger finns för Jenny, jag kommer i mars.

2008-10-26 @ 22:39:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0