Söndagsutflykt

Efter 2 dagars regn med bara vädra näsan promenader, blev det en längre. Jag beslöt att gå i en del av Hangzhou jag knappt varit i innan. Det blev taxi dit, det tar säkert 1,5 h att gå. Först blev det en tur ner till West Lake där platserna har poetiska namn .........Orioles Singing in the Willows.........., där jag inte varit innan. Alltid lika fint och fullproppat av helglediga kineser. Eftersom det alltid är mycket folk i rörelse, vardag som helg, kan  det jämföras med som om man alltid är i Ullared. Var du än är finns det alltid någon framför, bakom eller vid sidan. Sen vände jag och gick mot Wushan Square, ett torg vid ett litet berg, Wu Hill, mitt i stan. På torget fanns en scen där det var uppträde. Det sjöngs, dansades, spelades sketcher som var jätteroliga förstod jag, för alla skrattade utom jag..........trollades, kan bara säga att trollkarlen hade en del kvar till Joe Labero nivå, sen kom det som alla väntade på. Det var barnen, som var ca 5-6 år. Det handlade så klart om OS. Dom föreställde duktiga kinesiska idrottare bl.a.  basketspelare, pingisspelare, gymnaster och tyngdlyftare. Även OS maskotarna var på plats. Efter uppträdet gick jag upp på berget till templet som syns i bakgrunden på  första bilden. 

                 
                                                                      Ser ni OS facklan....

Templet heter Heavenly Wind over Wu Hill. På första våning var det en utställning med en helt fantastisk handgjord uppbyggd miniatyrstad från songdynastin + andra kinesiska kulturarv. Uppe i templet var det en fantastisk utsikt över stan och West Lake som faktiskt är konstgjord. Stan är så stor så jag kommer nog aldrig att fatta hur stor den är. På berget finns det en massa sevärdheter en del mytomspunna, bl.a. finns det en källa som rinner ur en grotta, där det en gång hade gått in en liten pojke som  försvann. Ingen har sett honom efter det, men har man tur kan man se en grå skugga skymta ibland. Här uppe ligger också ett yogacentrum.
Sen styrde jag kosan mot Hefang Street, ligger vid foten av berget. Det är en kulturgata med kinesiska små hus, kulturhus skulle vi säga. Här kan man köpa bl.a. grönt te det med bäst kvalite´odlas här, sidenkläder, kimonos, parasoller m.m och tyvärr krims,krams. Här finns det häftigaste apotek jag någonsin sett, det är stort och gammalt. På ena sidan är det västerländsk medicin (pillerburkar) och på den andra kinesisk. Där är det torkade rötter av olika slag, mycket ginseng, växter, finns tom sjöhästar. Om man vill kan man konsultera en man som sitter vid ett bord, du beskriver problemet, han undersöker lite, sen skriver han ett recept på vad du behöver. Överallt i stan finns det statyer, kinesiska tecken som betyder olika. Där är det populärt att ta kort.


                                          
                         Hefang Street                             Buddha



Eftermiddagen avslutades med att handla i mataffären Carrefour. En av få affärer som har importerade varor som ost, margarin, espressokaffe,  te med smak, inlagd gurka (inte lika god som mammas) och lite till. Den hyllan där man ser utanpå vad som finns i förpackningen. Det är inte lätt att handla, ibland kan det stå en mycket liten engelsk text på varan som talar om innehållet, det underlättar. Eftersom det mesta ser annorlunda ut, blir det så mycket intryck i affären att man blir helt slut. Mycket av det som finns här har vi aldrig sett tidigare. Det finns frukt och grönsaker som är helt obekanta. En aning svårt att fråga vad man gör med det. T.ex. det finns säkert 50 olika sorters yoghurt att välja på och det är inte lätt.  Det står yoghurt på förpackningen men man vet inte hur det smakar. Går man till Carrefour på helgen är det alltid provsmakning. Det är bara att smaka och är det ok tar man den sorten. Sen gäller det att komma ihåg hur den ser ut till nästa gång................den vita flaskan med rött på............gillar jag. Jerry tycker om den gröna.......eller var det den gula????

Kommentarer
Postat av: Rebecca

Laser Inc är ett gäng killar i min ålder som vi träffade på båten. Deras låt var en av våra kära sommarplågor på radion i somras. "Det var en gång en fågel" heter låten som spelades. Men nu efter att vi lärt känna dom lite så ser vi (jag och Jennie-Ann) annorlunda på låten, den är helt enkelt bättre nu när vi vet vilka som sjunger =)

2007-11-21 @ 20:13:55
URL: http://rebeccahultqvist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0